Je koopt als consument een nieuwe laptop, koelkast, spelcomputer, etc… Vaak krijg je in de winkel de vraag of je extra garantie wilt bijkopen tegen een zacht prijsje. Dit klinkt in eerste instantie goed omdat je meer zekerheid hebt over de werking van je nieuwe product….
Maar let op: vaak koop je met zo’n extra garantie of verzekering iets waar je volgens de wet al recht op hebt! Je hebt namelijk al recht op een deugdelijk product. (art. 7:17 BW)
Dit betekent concreet dat je gekochte product zo lang mee moet gaan als je mag verwachten wanneer je het op een normale manier gebruikt. Hoe lang dit is verschilt dus per product. Bij een koelkast zal dit bijvoorbeeld langer zijn dan bij een smartphone.
Gaat het product later dan 6 maanden na aankoop kapot, dan is het aan jou om te bewijzen dat dit aan het ondeugdelijke product ligt. Een bijgekochte garantie of verzekering kán dan voordelig zijn, zo hoef je vaak niet te bewijzen dat het product buiten jouw schuld om kapot is gegaan.
Zorg dus dat je een goede afweging maakt voor je besluit een extra garantie of verzekering bij te kopen. Zo betaal je niet voor iets waar je al recht op hebt. Check ook je inboedel- of reisverzekering, wellicht kunnen deze ook al extra zekerheid bieden!